Vznik první republiky
Nově vzniklá Československá republika přebírala státní správu – a tedy i správu finanční – ve stavu, v jakém byla v posledních dnech Rakousko-Uherska.
Prvním vykonavatelem státní svrchovanosti se stal Národní výbor československý. Ten pro zajištění právní kontinuity i právní jistoty občanů zákonem č. 11/1918 Sb. z. a nař., o zřízení státu československého, mj. stanovil, že všechny právní předpisy zůstávají až na další v platnosti, zrovna tak zůstává až na další dosavadní organizace všech orgánů veřejné správy, které jsou však podřízeny Národnímu výboru.
Dne 2. listopadu 1918 byl vydán zákon č. 2/1918 Sb. z. a nař., jímž se zřizují nejvyšší správní úřady ve státě československém, mj. Úřad pro správu finanční. Jeho název zůstal pouze do 14. listopadu, kdy vstoupila v účinnost prozatímní ústava (zákon č. 37/1918 Sb. z. a nař., která zřídila vládu, a tedy i ministerstvo financí. Prvním ministrem financí se stal JUDr. Alois Rašín. Důležitost daní a právní zájem občanů na nich potvrzoval i zákon č. 36/1918 Sb. z. a nař., o jednacím řádu Národního shromáždění, který stanovil, že v případě, kdy sněmovní výbor jedná o daních, nemůže se – na rozdíl od všech ostatních jednání – usnést na neveřejnosti zasedání.
V oblasti daňové jedním z hlavních úkolů v počátečním období byla nutnost oddělit správu daní od správy politické, neboť v oblasti přímých daní vykonávaly prvoinstanční působnost berní referáty okresních hejtmanství. Oddělení bylo provedeno zákonem č. 153/1919 Sb. z. a nař. ze dne 20. března 1919, jímž byly z berních referátů okresních hejtmanství vytvořeny berní správy, které byly přímo podřízeny zemským finančním ředitelstvím. Bylo stanoveno, že šéfové zemských finančních ředitelství (ve Slezsku se i nadále druhoinstanční orgán nazýval pouze finanční ředitelství), jsou plně samostatní, na přednostech zemských správ politických naprosto nezávislí. Tento zákon, spolu se služebním zákonem, tzv. služební pragmatikou, č. 15/1914 ř. z., tak zajišťoval nezávislost daňových orgánů na politické, ale i podnikatelské sféře, a to jak co do jejich činnosti a výsledků, tak i pokud se jedná o jejich personální politiku. V nejvyšší instanci ovšem mělo ministerstvo financí odpovědnost vůči parlamentu a vůči soudům. Ve městech s vlastním statutem (Praha, Liberec, Brno, Uherské Hradiště, Jihlava, Kroměříž, Opava, Olomouc, Znojmo, Frýdek), která i poté vybírala daně v přenesené působnosti, došlo k přechodu na státní finanční úřady až k 1. 1. 1922.
Dalším zásadním opatřením v oblasti daňové byl zákon č. 28/1920 Sb. z. a nař., o reorganizaci finanční stráže. Dosavadní finanční stráž, která vykonávala dvě činnosti – jednak na celní hranici, a jednak ve vnitrozemí kontrolní činnost u spotřebních daní, byla rozdělena na dvě části: na pohraniční finanční stráž, a dále na důchodkovou kontrolu, tzn. byly vytvořeny zvláštní důchodkové kontrolní úřady pro výkon zejména kontrolní (nikoliv vyměřovací) činnosti v oblasti spotřebních daní (akcízů), fiskálních monopolů a poplatků. V roce 1920 došlo i k nové organizaci úřadů potravní daně na čáře v Praze a v Brně (zřízena Ředitelství potravní daně na čáře, ta však byla v roce 1927 sloučena s okresními finančními ředitelstvími), v témže roce byl plzeňský Úřad pro vyměřování poplatků v Plzni sloučen s okresním finančním ředitelstvím.
V okresní organizaci došlo od roku 1900 do roku 1938 k řadě změn. Některé politické (správní) okresy zanikly, např. v důsledku sloučení s Prahou (Karlín, Královské Vinohrady, Smíchov), ale i z jiných důvodů (Jablonné, Bílsko), jiné vznikly (např. Hlučín, Frýdek, Brandýs n. L., Duchcov, Falknov nad Ohří – nyní Sokolov, Humpolec, Kamenice nad Lipou, Kladno, Kralupy n. Vltavou, Nejdek, Německé Jablonné – nyní Jablonné v Podještědí, Písečnice, Šluknov, Varnsdorf). V roce 1920 bylo v Čechách 103 politických okresů, na Moravě 36 a ve Slezsku 9 okresů.
K 1. lednu 1928 však došlo k zásadní úpravě – dosavadní země Moravská (bývalé markrabství) a země Slezská (bývalé vévodství) byly sloučeny v jednu zemi – zemi Moravskoslezskou. Přes tuto úpravu územní organizace státu zůstávalo však z hlediska finanční správy bývalé Slezsko specifickým územím, kde v Opavě zůstalo finanční ředitelství, které mělo většinu pravomocí zemského finančního ředitelství, a namísto okresních finančních ředitelství ve Slezsku nadále existovaly finanční inspektoráty. Zemské zřízení, a tedy i země Moravskoslezská, existovalo až do roku 1948.
Organizace finančních úřadů první republiky
Jaké finanční úřady tedy v období tzv. první republiky (1918-1938) existovaly? Nejvyšším – ve skutečnosti orgánem III. instance – bylo ministerstvo financí. Ministerstvo mělo původně 9, později 10 odborů – sekcí, ty byly dále členěny na oddělení. Z deseti sekcí byla celá polovina, tedy pět, daňových, a to sekce pro přímé daně, sekce pro nepřímé daně, sekce celní, sekce pro poplatky a dále sekce revizní (k ní podrobněji v další části této kapitoly). V čele ministerstva působila sekce presidiální, dále zde byla sekce personální, sekce pro agendu státního rozpočtu, sekce pro úvěrové operace státní a správu pokladní a účetní a konečně sekce vykonávající agendu vztahující se k organizaci soukromého peněžnictví a ke správě měny.
Ministerstvu financí bylo přímo podřízeno Ředitelství státního dluhu (vykonávalo účetní, evidenční a další agendu v oblasti státního dluhu), Ústřední státní pokladna (k ní byl přičleněn bývalý kolkový úřad zajišťující tisk a prodej kolkových známek a dalších tiskopisů opatřených kolkem – např. směnek), Ústřední ředitelství tabákové režie (jemu podléhalo v českých zemích 13 tabákových továren a 4 úřady prodeje tabáku), ředitelství státních loterií a finanční prokuratury v Praze a v Brně. Finanční prokuratury byly pověřeny úkolem právního zástupce státu, tedy hájením majetkových práv státu a dalších veřejných zájmů státu, zemí a okresů před soudy. Chemicko-technická zkušebna finanční správy v Praze vyhotovovala pro potřeby finančních úřadů spravujících spotřební daně a cla odborné posudky a prováděla také periodické kontroly technických zařízení používaných v této oblasti (např. lihových kontrolních měřidel).
V roce 1930 byl u ministerstva financí zřízen ústřední inspektorát, vybavený rozsáhlou pravomocí pro zabránění daňových úniků.
Orgánem II. instance byla zemská finanční ředitelství v Praze a v Brně a Finanční ředitelství v Opavě. V čele zemského finančního ředitelství stál president zemské finanční správy a jeden nebo dva vicepresidenti, přednostou finančního ředitelství v Opavě byl vládní rada. Zemská finanční ředitelství (resp. finanční ředitelství v Opavě) byla organizována do oddělení, dále zde byla účtárna, hospodářský úřad a úřady pomocné. Pro ilustraci si uveďme organizaci Zemského finančního ředitelství v Praze podle stavu v roce 1937:
- Presidium
- Dozorčí orgány, což byly zemské dozorčí orgány pro berní správy v zemi české, lustrátor poplatkové agendy, lustrátoři nepřímých daní pro úřady I. stolice a důchodkové kontrolní úřady, orgány vyšší technické kontroly, dohlédací měřičtí úředníci pro katastrální měřickou službu, dohlédací úředníci pro účetní oddělení při úřadech I. stolice, skontrující úředníci pro berní úřady, zemský referent důchodkové kontroly, zemský inspektor finanční stráže, skupina pro věci osobní, skupina pro poplatky, dvě skupiny pro přímé daně,
- Správní oddělení, mezi něž patřila okrsková celní správa (od roku 1928), oddělení spotřebních daní, oddělení organizace služby u vyměřovacích úřadů I. stolice nepřímých daní, oddělení daně z obohacení a poplatků nemovitostních, oddělení poplatků z převodu, daně darovací apod., dvě oddělení poplatků soudních, oddělení správy pensijních věcí, oddělení správy budov, čtyři oddělení osobní správy (podle druhu zaměstnanců), tři oddělení daní přímých (organizovaná podle berních správ), oddělení zvláštní daně výdělkové a daně rentové, oddělení normativních věcí a výkladu zákonů, oddělení státních monopolů, oddělení trestních věcí daňových, oddělení. daně z obratu a daně přepychové, oddělení daně domovní a daně pozemkové, dvě oddělení placení a vymáhání daní,
- Účtárna, která měla 17 oddělení podle jednotlivých daní, ale samozřejmě i pro účtování o platech a penzích zaměstnanců,
- Pomocné úřady, což byly dvě podatelny,
- Hospodářský úřad, který objednával, uskladňoval a rozesílal úřední tiskopisy, razítka, vývěsní štíty, prapory, kancelářské pomůcky, ale také potřeby pro daň z lihu (plomby, plombovací kleště, motouzy, lihoměry atd.) a služební oděvy pro berní vykonavatele a zřízence (služební uniformy některých vyšších kategorií úředníků byly zrušeny již za Rakouska s výjimkou důchodkových úředníků, kterým byla zrušena uniforma až v roce 1920).
U obou zemských finančních ředitelství byly zřízeny zemské finanční pokladny se skladem kolkových známek.
Obdobná organizace (i když s poněkud menším počtem oddělení) byla i u Zemského finančního ředitelství v Brně, skromnější pak u Finančního ředitelství v Opavě (tomu např. nepříslušely poplatky, které i ve Slezsku patřily do kompetence Zemského finančního ředitelství v Brně).
U zemského finančního ředitelství byly zřízeny odvolací komise pro daně, které byly vyměřovány vyměřovacími komisemi, tj. pro daň důchodovou a všeobecnou daň výdělkovou. Podmínky pro jejich volbu, resp. jmenování, byly totožné jako u vyměřovacích komisí prvoinstančních (viz dále).
V oboru přímých daní byly prvoinstančními orgány berní správy. Berní správy, které byly v sídlech politických (správních) okresů, vykonávaly vyměřovací agendu v oboru daní přímo ukládaných, ale také v oboru daně z obratu a daně přepychové, byť se jednalo o daně nepřímé. V čele berní správy stál přednosta. Berní správa měla obvykle 10 - 40 pracovníků, ve velkých městech i více.
U berních správ byly zřízeny daňové komise pro daň důchodovou a všeobecnou daň výdělkovou, ty byly původně z poloviny voleny poplatníky, od roku 1928 byly plně jmenovány zemským finančním ředitelstvím. Předsedou vyměřovací komise byl přednosta berní správy, členy byli i odborníci z praxe, navržení obchodními a průmyslovými komorami a zemědělskými radami. Členy komisí z řad poplatníků mohli být pouze muži, a to starší 30 let. Činnost v komisích nebyla placena, odmítnout členství v komisi bylo možno pouze z vyjmenovaných výjimečných důvodů (např. muži starší 60 let, státní zaměstnanci, členové parlamentu, vojáci). Berní správa pro komisi připravila podkladový materiál, a rozhodnutí komise také realizovala, tzn. podle jejího rozhodnutí daň vyměřila a vymáhala. Podkladem pro vyměření byla součinnost poplatníka, osob třetích i státních orgánů a daňové či majetkové přiznání poplatníka. Pro potřebu komisí vypracovávaly jednotlivé berní správy určité vzorové údaje o obvyklé výši a poměru nákladů a výnosů, resp. příjmů a výdajů, podle jednotlivých činností (např. obchodník s textilem, truhlář, advokát atd.) – dnes bychom je asi označili za pomůcky. I když daň stanovila komise, vyměřovala prvořadě – pokud to bylo možné a údaje byly spolehlivé – na základě obchodních a hospodářských knih (účetnictví).
Zpravidla pro obvod 8 - 12 berních správ byla určena jedna berní správa vykonávající trestní agendu berní. Tyto berní správy řešily běžné případy zkrácení daně a dále tzv. úřední delikty, spočívající v odepírání výkonu veřejné funkce v daňových komisích, a pořádkové přestupky, např. neuposlechnutí příkazů a výzev v daňovém řízení. Porušení povinné mlčenlivosti, zneužití údajů, křivé svědectví či nepravdivé znalecké posudky, stejně jako znemožnění místní prohlídky (dnes bychom mezi to započítali i znemožnění kontroly) řešily ovšem běžné soudy. Zvláštní trestní soudní senáty projednávaly závažnější případy zkrácení daně.
Berním správám byly podřízeny berní úřady (v oboru poplatků a nepřímých daní byly podřízeny okresním finančním ředitelstvím), které sídlily původně ve všech sídlech soudních okresů, v roce 1920 byl však jejich počet snížen zrušením velmi malých berních úřadů. V obvodu berní správy se nacházely 1-4 berní úřady. Berní úřady byly v podstatě účtárnami, pokladnami a exekučními místy, prováděly předpis, zúčtování, vybírání a vymáhání daní, a to přímých i nepřímých, a poplatků. Daňové exekuce prováděly na základě rozhodnutí berní správy – mobiliární exekuce tehdy byla zcela běžným, každodenním jevem. Pokladní služba byla omezena od roku 1921, kdy bylo zavedeno povinné placení daní tzv. platenkami nebo poštovním šekem (čili bylo zakázáno platit daň v hotovosti na úřadě). Omezeně berní úřady prováděly i vyměřovací činnost u poplatků a daně pozemkové. Důležitou součástí jejich činnosti byly pomocné úkony při vyměřování daní prováděné pro berní správy, ale i pro orgány správy nepřímých daní – tedy pro okresní finanční ředitelství – zejména různá šetření, registraci daňových subjektů či službu oceňovací. Vykonávaly i nedaňové agendy, např. správu sirotčích peněz, prováděly některé výplaty na účet státu (např. platy a důchody učitelů, výplatu podpor v nezaměstnanosti, výplatu úroků ze státních dluhopisů). Berní úřady měly obvykle 5 - 30 pracovníků, výjimečně více. V čele berního úřadu stáli dva vzájemně se kontrolující úředníci, a to přednosta a kontrolor, kteří společně ručili za správnost pokladních a účetních úkonů; v ostatních věcech ovšem řídil úřad pouze přednosta. Pro obvod vnitřní Prahy fungovala namísto berních úřadů dvě tzv. súčtovací oddělení berní správy.
V oboru daní nepřímých a poplatků (vyjma těch, které byly svěřeny berním úřadům) byla orgánem I. instance okresní finanční ředitelství. Přes svůj název nebyla zřízena v každém okrese, ale jedno finanční ředitelství mělo místní působnost pro 5 až 13 politických okresů. Jejich sídla byla v Brně, v Čáslavi, v Českých Budějovicích, Hradci Králové, Chebu, Chomutově, Chrudimi, Jihlavě, Jičíně, Liberci, Litoměřicích, Olomouci, Plzni, Praze, Táboře a v Uherském Hradišti. Ve Slezsku namísto okresních finančních ředitelství existovaly finanční inspektoráty v Cukmantlu (dnešní Zlaté Hory), v Novém Bohumíně a v Opavě.
Do působnosti okresních finančních ředitelství spadaly prvořadě spotřební daně, dále fiskální monopoly a většina poplatků, a to zejména poplatky dědické a darovací, z převodu nemovitostí, poplatky směnečné, poplatky z nájemných a pachtovních smluv, z řady právních jednání, dále dopravní daně, dávky z jízdného a další (jenom poplatků existovalo více než 900 druhů). Okresní finanční ředitelství prováděla dohled nad činností důchodkových kontrolních úřadů, ale i úřadů berních.
Okresní finanční ředitelství byla rovněž vyšetřujícími úřady v trestním řízení týkajícím se spotřebních daní. Pro závažnější porušení předpisů byly příslušné zvláštní důchodkové soudy, v jejichž čele byl přednosta okresního finančního ředitelství, v čele vrchních (ty byly v Praze a v Brně) a nejvyššího důchodkového soudu ovšem soudce; soudy byly složeny ze soudců z povolání a úředníků okresních (resp. zemských) finančních ředitelství. Postupováno bylo podle důchodkového trestního zákona.
Okresní finanční ředitelství mělo obvykle 50 - 70 pracovníků, výjimečně více. V čele okresního finančního ředitelství stál přednosta. Pro poplatkovou agendu byla u okresních finančních ředitelství zřízena zvláštní poplatková oddělení, v Praze, v Brně a v Opavě pak byla poplatková agenda vyčleněna do samostatných úřadů pro vyměřování poplatků.
U okresních finančních ředitelství byla pro technické záležitosti spojené s kontrolou výroby vyjmenovaných komodit, zejména cukru, lihu, piva, minerálních olejů a výbušnin, zřízena finančně technická kontrola, jejíž pracovníci působili převážně přímo v příslušných výrobních podnicích, část z nich však byla dislokována na okresním finančním ředitelství k provádění dohlídkové činnosti, tzv. superkontroly.
Okresní finanční ředitelství vykonávala tedy agendu rozhodovací, vyměřovací, a také agendu řídící, výkonnými orgány jím podřízenými byly zejména důchodkové kontrolní úřady, které prováděly dozor (dnes bychom řekli kontrolu) nad správným plněním předpisů, odkrývaly přestupky (včetně provádění domovních prohlídek), ale vykonávaly též různé pomocné (zejména vyhledávací) činnosti pro ostatní úřady daňové správy, tedy i pro úřady spravující daně přímé. Obvod důchodkového kontrolního úřadu byl ve většině případů stejný s obvodem berního úřadu, existovala však řada výjimek, neboť důchodkové kontrolní úřady byly zřizovány i mimo sídlo okresního soudu, resp. berního úřadu tam, kde existoval významný výrobce zboží podléhajícího některé ze spotřebních daní. Důchodkový kontrolní úřad měl obvykle 4 - 10 pracovníků, výjimečně více, ale také pouze dva pracovníky. V čele důchodkového kontrolního úřadu stál přednosta.
Zvláštním druhem daňových úřadů, rovněž podřízených okresnímu finančnímu ředitelství, byly úřady potravní daně na čáře v Praze a v Brně. Těchto úřadů bylo v Praze 35 a v Brně 11 s několika expoziturami, byly dislokovány na vstupních místech do vnitřního města. Tato daň byla – stejně jako před rokem 1918 – vybírána na obvodu vnitřních částí těchto měst z dovozu vybraných potravin do vnitřní části města. Vedle potravní daně na čáře vybíraly též všeobecnou daň nápojovou, daň z masa, paušalizovanou daň z obratu u vína a masa, zemskou dávku z piva a zemskou přirážku z vína, dlažebné, obecní dávku z piva, vína, lihovin a cukru a poplatky za zdravotní prohlídku masa, zvěře a drůbeže.
V oboru cel byly prvoinstančními úřady celní úřady, které vykonávaly vyměřovací činnost a ostatní celní správu včetně agendy kontrolní. Počet celních úřadů se pohyboval okolo 190 (často s jedním nebo dvěma pracovníky), z nichž 24 bylo vnitrostátních. U řady celních úřadů byly zřízeny odbočky, např. na poštách nebo nádražích a letištích, či celní hlídky na jednotlivých silničních přechodech. Nadřízeným orgánem byla původně okresní finanční ředitelství, od roku 1928 okrskové celní správy při zemských finančních ředitelstvích. Celní úřady též vyměřovaly a vybíraly spotřební daně, daň z obratu a daň přepychovou při dovozu.
Mezi výkonné finanční orgány patřila i finanční stráž, což byla ozbrojená a uniformovaná složka finanční správy, která prováděla strážní službu na celní hranici, kde zamezovala nejen úniku cla, ale i nepřímých daní, a dále prováděla různou pomocnou (např. strážní, vyhledávací) službu celní i daňovou. Inspektoráty finanční stráže, jichž bylo na území dnešní České republiky 53, podléhaly stejně jako celní úřady od roku 1928 již zmíněným okrskovým celním správám u zemských finančních ředitelství. Inspektorátům byla podřízena jednotlivá oddělení finanční stráže, zřizovaná v blízkosti státních hranic, těch bylo na území dnešní ČR cca 325 (jejich počet se časem mírně měnil). Příslušníci finanční stráže prováděli též strážní službu ve výrobnách komodit podléhajících spotřební dani (např. ve výrobnách lihu) a v úřadech potravní daně na čáře. Finanční stráž měla každoročně své mrtvé, padlé v prvých letech republiky v boji proti iredentistům, po celou dobu v boji s pašeráky, a ve třicátých letech pak zejména v boji proti henleinovcům a fašistům. V době ohrožení republiky byla finanční stráž součástí Stráže obrany státu (SOS), která byla nasazena v prvém sledu obrany našich hranic.
Do daňové správy patřily až do roku 1948 i katastrální měřické úřady, které vedly evidenci pozemkového katastru. Ten v prvé řadě sloužil potřebám daně pozemkové, ale i dalším veřejným účelům. Katastrální měřické úřady byly zpravidla v sídlech berních správ. V Praze a v Brně byly zřízeny jako zvláštní úřady archivy katastrálních map, a v Praze též Ústřední správa pozemkového katastru.
Bez ohledu na to, že daňová správa byla v prvé instanci rozdělena na daně přímé (včetně daně z obratu a daně přepychové) a daně nepřímé, byla zajištěna jejich součinnost, jak ostatně zčásti vyplývá i z předchozího textu, a v řadě případů byla i funkční provázanost (okresní finanční ředitelství vůči berním úřadům aj.). Ve druhé instanci (zemská finanční ředitelství) a v instanci třetí (ministerstvo financí) byla ovšem správa obou typů daní společná (a to včetně cla). Hlavním důvodem pro rozdělení prvoinstanční správy daní na daně přímé a daně nepřímé byla skutečnost, že daně nepřímé nevyžadují tak blízkého styku s daňovými subjekty, ale naopak odborné síly technické, a je tedy možno okruh působnosti prvoinstančního úřadu pro daně nepřímé, tedy okresního finančního ředitelství, stanovit podstatně větší než okruh působnosti prvoinstančního úřadu pro daně přímé, tedy berní správy.
Druhy daní za první republiky
V roce 1918 převzala nová republika samozřejmě rakouskou daňovou soustavu. Nadále tedy v oboru přímých daní existovala všeobecná daň výdělková, výdělková daň podniků veřejně účtujících, daň z důchodů (rentová), daň z příjmů, daň z vyššího služného, pozemková daň domovní a třídní, během 1. světové války byla zavedena dávka z tantiém a daň z válečných zisků (od roku 1920 nahrazena dávkou z majetku a dávkou z přírůstku majetku s progresivními sazbami daně). Od roku 1921 byla zavedena daň z obchodování s cennými papíry, do roku 1927 existovala zvláštní daň báňská.
V roce 1919 byla zavedena všeobecná daň z převodu statků a pracovních výkonů a daň přepychová, která se změnila v roce 1921 na všeobecnou daň z obratu a pracovních výkonů a daň přepychovou. Daň z obratu zaváděly tehdy téměř všechny státy zcela nově (i když se v různé podobě objevovala ve starověku i středověku) jako všeobecnou obratovou daň ze všech prodejů, a to jako dočasnou daň k pokrytí válečných nákladů, které se projevily výraznými schodky státních rozpočtů. Ta „dočasnost“ se ovšem změnila tak, že obratová daň se stala trvalou součástí daňových soustav ve většině zemí a dnes je (byť ve formě daně z přidané hodnoty) z řady důvodů jednou ze základních daní ve většině států světa.
Dani z obratu podléhal každý prodej zboží, měla tedy tzv. kaskádovitou formu, která znevýhodňovala ty případy, kdy zboží nebo služba na cestě ke konečnému spotřebiteli prodělalo více přesunů – prodejů. Ze zdanění byly vyloučeny některé dovážené suroviny a stroje, které nebyly v tuzemsku vyráběny. Na druhé straně nebyl zdaňován vývoz, ovšem na vyváženém zboží vázla daň vybraná při jeho předchozích prodejích (resp. při prodejích surovin, materiálu a energie použitých k jeho výrobě). Zmíněné nedostatky odstranila až moderní forma daně z obratu – daň z přidané hodnoty, která byla zaváděna v druhé polovině 20. století, u nás v r. 1993. Sazba daně původně činila 1 %, později byla tato sazba ponechána pouze na některé potraviny, jinak byla zvýšena na 2 %, později na 3 % (a v některých případech až na 5 %). V průběhu let se daň z obratu začala v některých případech paušalizovat – to znamenalo, že se ve vyjmenovaných případech vybírala nejvyšší sazbou jednorázově u výrobce a u obchodníka se již nevybírala. Paušalizování však bylo provedeno pouze v některých případech, takže existovaly vedle sebe dva systémy výběru daně z obratu, což její správu výrazně komplikovalo. Zvláštní paušál daně platil pro zemědělce.
Daň přepychová byla jednorázová a vybírala se při prodeji předmětů a výkonů, které byly vyjmenovány ve zvláštním seznamu. Sazba této daně činila 10 a 12 %, ve výjimečných případech 2 %.
Z Rakouska byly přejaty též spotřební daně, jejich počet se ovšem v průběhu let 1918 - 1938 poněkud rozšířil, popř. další byly nově upraveny (např. daň z piva). Byla zde tedy daň z cukru, z lihu, z droždí, z přípravků na kypření těsta, z kyseliny octové, z minerálních olejů, z piva, ze šumivého vína, všeobecná daň nápojová (víno, minerálky, limonády, medovina atd. – z této daně byla v roce 1937 vyčleněna samostatná daň z limonád, minerálních a sodových vod), daň z masa, z umělých jedlých tuků, ze zapalovadel (zápalky, zapalovače atd.), z elektrických zdrojů záření (žárovky, obloukové lampy, rentgenové lampy a další), daň z uhlí, z vodní síly (využití vodních toků k pohonu mlýnů, pil atd.) a samozřejmě i potravní daň na čáře, později např. dávka z jízdného autobusy.
Vedle nepřímých daní existovaly fiskální monopoly – solní, výbušných látek, tabákový a monopol umělých sladidel - a zůstával i loterní regál.
V roce 1920 byla zavedena dávka z majetku a dávka z přírůstku majetku, která měla postihnout mimořádné zisky z období I. světové války. Nadále existoval poplatek z dědictví, poplatek z darování (v roce 1921 sjednoceny pod názvem daň z obohacení), poplatek z převodu nemovitostí, stovky poplatků z řady právních jednání včetně poplatku směnečného, poplatku z nájemních a pachtovních smluv, poplatky pojišťovací, dále dopravní daň, daň z jízdních lístků, daň ze zavazadel, daň přepravní z přepravy zboží na železnici, daň z obchodu s cennými papíry, dávka z telefonních poplatků, kolek z hracích karet, správní a soudní poplatky a další. Samozřejmě existovaly i místní daně a poplatky, zaváděné samosprávnými svazky, tj. zeměmi, okresy a obcemi (včetně poplatku ze psů), samosprávné svazky mohly též vybírat přirážky k některým státním daním.
K zásadní změně v oboru přímých daní došlo v roce 1927 přijetím zákona č. 76/1927 Sb. z. a nař., o přímých daních. Tento zákon představoval ve skutečnosti zásadní daňovou reformu, neboť nově upravoval soustavu všech přímých daní, ale také nově a jednoznačně upravil daňové řízení a řízení trestní. Netýkal se nepřímých daní (spotřebních daní, monopolů, poplatků), kde nadále zůstával stav přejatý v principu z Rakouska. Daň z obratu a daň přepychová nadále zůstávaly upraveny zákony z počátku dvacátých let, ovšem procesní úprava provedená zákonem o přímých daních platila i pro ně. Zákon o přímých daních se připravoval řadu let, jeho příprava započala ještě za ministra JUDr. Aloise Rašína, velkou měrou se na jeho přípravě podílel ministr prof. JUDr. Karel Engliš (reforma z roku 1927 se také někdy označuje jako Englišova reforma). Hlavním úkolem této reformy bylo zmodernizovat soustavu přímých daní, sjednotit ji pro celou Československou republiku (do té doby na Slovensku a Podkarpatské Rusi platily převzaté zákony uherské) a provést moderní, jednotnou úpravu procesní a trestní. Zákon, který sám měl devět hlav a celkem 404 paragrafů, často velmi obsáhlých, byl provázen rozsáhlým prováděcím předpisem (ten zabíral ve Sbírce zákonů a nařízení celkem 230 stran, jeho nová úprava z roku 1937 dokonce 271 stran.
Prof. JUDr. Karel Engliš
4. ministr financí Československa – ve funkci 1920 – 1921, 1925 – 1928 a 1929 – 1931

Zákon o přímých daních v roce 1927 zavedl tyto přímé daně:
- důchodovou daň, která postihovala veškerý důchod domácnosti. Základ daně byl stanoven jako součet důchodů (příjmů) všech osob žijících v jedné domácnosti. Sazba daně byla progresivní od 1 % do 29 % (později až 30 %). Z příjmů z pracovního či služebního poměru (dnes bychom řekli ze závislé činnosti) se daň vybírala srážkou při výplatě, při překročení stanoveného limitu však byla srážka pouze zálohou na daň vyměřovanou z celého důchodu.
- všeobecnou daň výdělkovou, které podléhaly osoby nebo sdružení osob provozující výdělečný podnik. Sazba byla progresivní od 0,5 % do 4 %, samosprávné celky k ní mohly stanovit přirážky;
- zvláštní daň výdělkovou, jejímž základem byl upravený hospodářský výsledek právnických osob. Sazba daně činila 8 %, pro některé subjekty, např. záložny, spořitelny atd. existovaly zvláštní sazby. U akciových společností, společností s ručením omezeným, komanditních společností a dalších subjektů se vybírala ještě přirážka ve výši 2 - 6 % podle rentability a dále přirážky pro samosprávné celky;
- pozemkovou daň, jíž podléhaly všechny pozemky, které bylo možno hospodářsky obdělávat. Základem daně byl násobek (17 nebo 20) katastrálního výtěžku, sazba daně činila se zvláštním příspěvkem dohromady 3,5 % předpokládaného výtěžku. Samosprávné celky opět mohly stanovit přirážky;
- domovní daň, vybíraná jako daň činžovní (ve větších městech) nebo jako daň třídní. Základem bylo hrubé nájemné nebo – u nepronajatých budov – teoretická hodnota nájemného. Sazba činžovní daně činila 8 nebo 12 %, u třídní daně byla odstupňována podle počtu obytných místností. K dani byly opět vybírány přirážky pro samosprávné celky;
- rentovní daň, které byly podrobeny např. úroky, licence, renty pachtovné apod. Základem byly hrubé požitky, sazba daně činila 1 až 10 % podle druhu příjmů;
- daň z tantiém: které podléhaly požitky členů představenstva akciové společnosti a komanditní společnosti na akcie;
- daň z vyššího služného, které podléhaly služební požitky přesahující 100 tis. Kč ročně, tyto „nadlimitní“ příjmy byly zdaněny - vedle běžné daně - lineární sazbou 3 %.
Kromě přirážek pro samosprávné celky (a ty nebyly malé, mohly činit až 300 % u obcí, 150 % u okresů a 160 % u zemí, čili velmi často přirážky výrazně představovaly vlastní „státní“ daň) byly vybírány k některým daním další přirážky, např. ve prospěch obchodních komor, kostelní, zdravotní a školní.
Zaměstnavatelé byli povinni pravidelně oznamovat berní správě výši platů vyplacených jednotlivým zaměstnancům.
V roce 1927 byla zavedena daň z motorových vozidel, které podléhala až na výjimky všechna silniční motorová vozidla. Její výtěžek plynul do silničního fondu a byl účelově vázán na budování a údržbu silnic. V roce 1936 byla uzákoněna zvláštní daň postihující dividendy a úroky z některých cenných papírů. V průběhu let přibyly i další daně – např. daň ze zbraní, daň železniční (zahrnující dřívější daň z jízdních lístků, daň přepravní a daň ze zavazadel), dávka z telefonních poplatků. Zůstávala nadále daň z obohacení (např. u dědictví byli poplatníci rozdělení podle vztahů k zůstaviteli do sedmi tříd, daň činila v první třídě, kam patřili manželé, děti a vnuci, podle výše dědictví 2 - 26 %, v nejvyšší třídě pak až 55 %. Zůstávala pochopitelně i velmi rozsáhlá úprava poplatků. Rovněž zůstávala dávka z majetku a dávka z přírůstku majetku.
V roce 1934 byl zaveden – vzhledem k ohrožení republiky – branný příspěvek k důchodové dani ve výši 10 % této daně. V roce 1937 byl navíc zaveden příspěvek na ochranu státu (ve výši 1,5 až 5 % základu důchodové daně, popř. ve výši 40 % výnosu zvláštní daně výdělkové), a mimořádná daň ze zisků u podniků podrobených všeobecné dani výdělkové (od 2,5 do 8 % podle výše základu daně, u zvláštní výdělkové daně rovněž progresivně až do výše 100 % vyměřené zvláštní výdělkové daně.
Zákon o daních přímých byl – též díky pečlivé přípravě – velmi stabilní. Do roku 1938 doznal jen malých změn v celkovém rozsahu několika (cca tří) stránek Sbírky zákonů.